Gratis schrijftips

6 conversietips die je vandaag al kunt toepassen

04 september 2018

Tekst is waanzinnig belangrijk als je bezig bent met online marketing. Dat weet jij vast ook. Natuurlijk spelen ook foto’s, video’s en allerlei andere vormen van content een grote rol. Het oog wil namelijk ook wat en mensen kijken op een scherm nou eenmaal vluchtig ‘wat er te halen valt’. De combinatie tussen tekst en beeld doet het hem dan ook. 

Toch wil ik het nu over tekst hebben. Omdat ik daar nou eenmaal het meeste van af weet en dus het verschil mee kan maken. Ik werk trouwens wel het liefst samen met mensen die heel goed zijn in andere dingen: illustrators, designers, webdevelopers, enzovoort. Zo komt mijn tekst nog beter tot zijn recht. Even terug naar jou. Misschien werk je op een marketingafdeling, bij een bureau, ben je ondernemer of zelfs tekstschrijver. Je schrijft in ieder geval regelmatig webteksten, die vast en zeker een doel hebben. Meer aanmeldingen binnenhalen, producten verkopen of offerte-aanvragen ontvangen. Meer conversie realiseren dus.

Tekst biedt je enorme kansen om dit voor elkaar te krijgen. Je moet het maar net even weten, soms zit het in kleine dingen. Een woordje toevoegen of iets benoemen wat voor jou al vanzelfsprekend was. Als jij ook lezers wilt raken en overtuigen met jouw teksten, lees dan zeker nog even verder. Ik gaf kort geleden namelijk een schrijftraining aan mensen uit het bedrijfsleven. Hoewel een aantal dagelijks aan het schrijven waren, had ik toch nog eyeopeners voor ze. Om hun lezers beter mee te raken en te beïnvloeden. Hiermee konden ze vrij eenvoudig de conversie van de website laten stijgen. 

Ik deel graag 6 tips met je, die je tekst overtuigender maken. Je kunt ze vandaag al toepassen. Het mooie is: ik heb ze niet zelf ‘verzonnen’. Na allerlei onderzoeken, tests en optimalisatierondes door mensen met verstand van zaken, bleek de ene tekst niet zomaar overtuigender te zijn dan de andere. Er waren aantoonbare redenen voor. 

Probeer onderstaande tips eens uit in je eigen teksten en oordeel zelf. Je kunt vandaag al starten.

Tip 1: Geef de lezer die je wilt ‘vangen’ een gezicht

Niets is zo suf en inspiratieloos als schrijven over een globaal onderwerp voor een hele globale groep mensen. Hoe weet je dan of je losjes mag schrijven, misschien zelfs met een knipoog in je social media bericht? Of juist formeler, in zinnen waar jouw expertise duidelijk blijkt? Geef je ideale lezer (potentiële klant!) een gezicht, een naam zelfs. Ik schreef voor een opdrachtgever bijvoorbeeld andere berichten voor Jannie dan voor Louise. Ze hadden ook andere wensen en een ander budget. En guess what: ze voelden zich ineens meer aangesproken door mijn teksten.

Tip 2: Doe je lezer een beetje pijn

Jij hebt toch een geweldige oplossing om aan te bieden? We hebben de neiging om dit direct te gaan roepen. Want het heeft voordeel X en extra optie Y. Je gaat hiermee vaak te snel. Als je zou analyseren waar je ideale lezer naar zoekt, kom je vaak uit bij een probleem of klacht. De oplossing is van minder groot belang. Dit is ook één van de redenen om daadwerkelijk te investeren in content marketing en je er niet vanaf te maken met een paar pagina’s op een website. Maak je lezer dus nog even bewust van de pijn, laat het hem echt voelen. Want het is toch ook hartstikke vervelend dat jij lang op je teksten broedt, maar bijna niemand na het lezen actie onderneemt? En dat dit mij wel lukt met mijn teksten voor opdrachtgevers? Je voelt het zelf, het wekt nieuwsgierigheid op, irritatie, pijn. En dan…gooi je de oplossing erin!

Tip 3: Geef goede redenen om te kopen

Nu heb je de lezer de pijn laten voelen. Hij heeft ergens last van, een klacht, komt ergens niet helemaal uit. Dit proces duurt soms even, misschien moet je in meerdere berichten en blogs een beetje prikken. Dan komt het geschikte moment om je oplossing erin te gooien. Die is nu natuurlijk extra welkom, je hebt de behoefte aangewakkerd. Wat je lezer nu wil weten: waarom zou ik dit kopen, wat levert dit mij op? Of, zoals ik eens in een webinar hoorde; what’s in it for me? Geen verkoopargumenten dus, maar koopargumenten. 

Tip 4: Neem obstakels om niet te kopen weg 

Voor je gaat schrijven voor je ideale lezer, bedenk je dus wie dit is. Geef hem/haar een naam, een gezicht en leef je in. Door persona’s op te stellen maak je dit tastbaar voor iedereen in de organisatie. Ontdek ook welke obstakels er voor je lezer zijn in het koopproces. Die zijn er namelijk ALTIJD. Angst om ergens aan vast te zitten, niet teveel formulieren willen invullen, onzeker of dit wel het juiste koopmoment is. Neem deze obstakels weg in je tekst. Microcopy werkt hiervoor bijvoorbeeld supergoed. Denk aan de kleine zinnetjes op Booking.com (geen reserveringskosten) of Farmcamps.nl (nog maar 1 tent beschikbaar). Kleine moeite, maar wel groot effect.

Tip 5: Schrijf in de jij/u-vorm om de lezer meer te raken

Van alles schrijftips is dit misschien wel de simpelste om vandaag al door te voeren. Lees je teksten nog eens door. En bekijk eens hoe vaak je woorden als ‘wij’ en ‘ons’ gebruikt (echt: zoek die woorden  desnoods in Word even op met CTRL-F). Vervang dit zoveel mogelijk door je/u en varianten daarvan. Het spreekt veel meer aan en je gaat automatisch meer benoemen wat je lezer ergens aan heeft, i.p.v. wat jouw organisatie bedacht heeft. Dit bleek tijdens mijn training één van de slimste tips te zijn, zo eenvoudig!

Tip 6: Roep op tot een concrete actie

Je doel was immers meer conversie behalen. Je wilt dus dat de lezer uiteindelijk iets gaat doen. Bedenk heel goed van tevoren (met je hele team) wát die actie dan moet zijn en voer dit consequent door. Een heldere button met een activerende tekst werkt heel goed, zorg ook dat je lezer precies weet wat de actie inhoudt. Dus niet: ‘nu aanvragen’, maar liever ‘gratis e-book aanvragen’. Plaats hem op tactische plekken in en naast je tekst en last but not least: test (of laat testen) welk variant van je button het beste converteert.

Ga je aan de slag met deze tips? Ik ben erg benieuwd hoe de tips je helpen tijdens het schrijven. En natuurlijk of het je meer geboeide lezers oplevert, met uiteindelijk meer conversie. Laat het me weten als je liever persoonlijk advies of een training voor jou en je team ontvangt.

Persoonlijk contact

« Terug naar overzicht