Van uitzenden naar afstemmen

Natuurlijk wil je van alles vertellen. Ingewikkelde verhalen over jullie diensten, het bedrijf...

Stop! Want uit welke types bestaat jouw doelgroep? En wat willen zíj graag weten? Afstemmen op de doelgroep, qua toon, boodschap én keuze van kanalen. Dat is wat Tekstzinnig bedoelt met: Stop met uitzenden, start met afstemmen.

Een aantal heldere stappen om optimaal af te stemmen:

Stap 1 We geven je doelgroep een gezicht

Of meerdere gezichten. Want meestal is je doelgroep niet in één type te vangen. Door samen de zogenaamde 'persona's' van jouw diensten/producten uit te werken, geven we je doelgroep echt een gezicht. Maken we heel concreet welk type past bij welk aanbod en hoe je dit type het beste kunt benaderen. Inleving in de potentiële klant van jouw bedrijf is voor mij hierbij onmisbaar. 

 

Stap 2 We definiëren samen meetbare doelen

Wat wil je bereiken met je bedrijf? Welke doelstellingen liggen er al en hoe kunnen we ze vertalen naar concrete, meetbare online marketingdoelstellingen? 

Stap 3 We bepalen de pijnpunten en mijlpalen tijdens de klantreis

In het proces voor en na een 'aankoop' loopt je klant tegen allerlei dingen aan. Soms positief, soms negatief. Door dit in kaart te brengen, creëer je kansen om nog meer klanten binnen te halen. En om de tevredenheid te verhogen, door je service te verbeteren. 

 

Stap 4 We zetten de contentstrategie uit

Met de uitgewerkte doelen bij de hand, bepalen we de richting die we op gaan. Content, zoals webteksten en blogs, is hierbij een waardevol en erg belangrijk onderdeel. Het laat zien waar je als bedrijf voor staat en wat je producten/diensten uniek maakt. Het verdient al in een beginstadium aandacht en is veel meer dan alleen je website of Facebookpagina vullen. Door het strategisch aan te pakken bepalen we samen de belangrijkste boodschap(pen) en hoe we dit overbrengen naar je doelgroep(en).

Stap 5 We verspreiden content via de juiste kanalen

Onderdeel van de contentstrategie is de keuze van de juiste (online)kanalen om jouw boodschap te verspreiden. Gaan we je site uitbreiden met webteksten? Creatieve blogs schrijven? Strategisch berichten op Facebook plaatsen? De investering in online advertising verhogen? Misschien wel alles tegelijk, we maken hiervoor en planning.

 

Stap 6 We meten, meten ... en meten

Met het bepalen van een strategie en het creëeren van waardevolle, unieke content zijn we er niet. Er zijn immers doelen die je wilt behalen. Je wilt meer bezoekers naar de site trekken, of het aantal aanmeldingen (conversies) laten stijgen. Het meten van de resultaten is een cruciaal en continu proces in de online marketing. Zo krijgen we een goed beeld van wat werkt en wat we nog bij kunnen schaven.

Stap 7 We schaven de strategie bij tot een succesformule

Aanpassen en bijschaven is noodzakelijk. De dynamiek in de online wereld is enorm. De wensen en eisen van bezoekers veranderen, maar dit geldt ook voor Google. Op de hoogte blijven van deze ontwikkelingen en de resultaten tot nu toe vormen de basis. Zo passen we de strategie steeds aan, om er een succesformule van te maken.

Nieuwsgierig naar mijn tactiek om je doelgroep te bereiken?

Neem dan contact met me op voor meer uitleg.

Contact