Gratis schrijftips

Hoe je zorgt dat je klant wél op jouw verhaal zit te wachten

16 maart 2018

Ken je dat? Dat je graag iets wilt schrijven om je klant te interesseren. Een tekst voor je website, of een inspirerende blog die je via social media gaat delen. Maar dat je voor je ook maar een letter op papier hebt gezet het hele idee alweer afschiet.

Niemand zit op dit verhaal te wachten. Het is al zo vaak te lezen. Mijn concurrent schrijft precies hetzelfde. Mijn verhaal is niet uniek en dus schrijf ik maar niets, want dan verveel ik mijn klant tenminste niet en hoef ik niet te blunderen op social media.

Of het gaat bij jou juist de andere kant op. Jij schrijft van alles op voor je klant. Je vertelt dat wat je weet over je product of dienst graag. Tot in detail. Want dat is wat je klant wil horen en nu hij al die fantastische eigenschappen kent, doet hij vast wel wat jij wilt. Het product bestellen, zich inschrijven of aanmelden voor je dienst.

In beide gevallen blijk je niks op te zijn geschoten met je voornemens om je bedrijf online in de kijker te spelen. Bijzondere, pakkende teksten te schrijven. En zo het hart van je klanten te veroveren. 

Zie je nou wel, mijn klant zit helemaal niet op mijn verhaal te wachten. Daar is dat stemmetje weer. Zonde van mijn tijd en geld om te investeren in teksten en online marketing. Ik hoor het je denken achter je laptop. Maar als je je bedrijf succesvol wilt maken, is stoppen met online marketing natuurlijk geen optie.

In werkelijkheid heb je het zelf gedaan. Niet expres natuurlijk, want je wilt heel graag je verhaal aan die klant vertellen. Maar in het eerste geval heb je jezelf gesaboteerd. Negatieve gedachtes laten overheersen en het dus maar helemaal niet geprobeerd. Heel herkenbaar voor veel ondernemers (en voor professionele schrijvers ;-)). Je draait je eigen creativiteit natuurlijk de nek om door zo te denken. Maar toch…

Van proberen kan je leren

Dat krijgen mijn kinderen op school te horen. En het is zo waar. Want als jij helemaal niet probeert om jouw verhaal wereldkundig te maken, hoe weet je dan dat je klanten het niet willen horen? Misschien krijg je eerst weinig respons, moet je het nog een beetje bijschaven of krijg je te horen dat je op het verkeerde spoor zit. Niet erg! Dat helpt je verder, beetje bij beetje leer je je klant beter kennen. En straks weet je waar hij wel op zit te wachten. Erg leerzaam dus dat proberen.

En het tweede type dat ik net omschreef kan zijn teleurstelling ook omzetten in iets positiefs. Ikzelf zit vaak bij dit type mensen aan tafel. Van alles opschrijven over je dienst of product, een uitgebreide website maken en dit hele verhaal via allerlei kanalen de wereld in sturen. En dan balen als de klanten niet voor je kiezen. Vaak begin ik in een gesprek met iemand als jij bij de basis. Ook als je een grote organisatie hebt met een marketingafdeling.

Wat wil jouw klant eigenlijk horen?

Dat is de vraag waar het allemaal om draait. Kijk maar eens naar je eigen zoek- en leesgedrag op internet. Vaak zoek je niet rechtstreeks naar de dienst of het product. Je wilt een antwoord vinden op je vraag, een oplossing voor je pijnpunten of iets wat je behoeftes vervult. En deze gedachte gebruik je in je teksten, in al je content en online marketingacties. Jouw verhaal mag nog steeds jouw verhaal zijn, maar spreek je klant erin aan op zijn pijnpunten, behoeftes, problemen, wat dan ook. Zorg dat je hem raakt met je woorden, laat zien dat je hem begrijpt en herinner hem vooral ook echt even aan zijn pijn. Want natuurlijk, jij hebt toevallig een fantastische passende oplossing voor deze klant. En dat mag je ook gerust noemen, in dit verhaal of wat meer subtiel in een ander bericht.

Wedden dat deze klant echt wel op jouw unieke verhaal zit te wachten?

Jij hebt mijn verhaal nu toch ook uitgelezen, terwijl je al talloze verhalen over contentmarketing en tekstschrijven tegen bent gekomen?

Precies. Van proberen kan je leren, ga ervoor!

P.S. Liever toch hulp bij het wereldkundig maken van jouw verhaal? Laat het me even weten.

Contact

« Terug naar overzicht